Tel Aviv University
Institute for the Study of Jewish
Press and Communications

No. 27, May 2600

CONTENTS

Head of the Institate:
Prof. Michael Keren

Founder of the Institute:
Shalom Rosenfeld

Editor, Qesher:
Dr. Mordecai Naor

Editorial Board:
Prof. Michael Keren
Prof. Nurit Gerelz
Dr. Mordecai Naor

Editorial Assistant:
Carmen Oszi

English Section:
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor:
Moshe Orr

Typeseiting & Production:
5. Kedem Ltd.

Hebrew Cover:

Poster announcing the exhibition “The
Press and Jewish Life in the 20th Cen-
tury,” based on archival materials from the
Institute for the Study of the Jewish Press
and Communications, now on view at the
Cymbalista Jewish Heritage Center, Te!
Aviv University, The poster shows the
cover page of Unzer Shiimmeh (1946), the
first rewspaper praduced by Holocanst
survivors in Germany, which bears a
resemblance to the well-known scene in
Benini’s 1998 film “Life is Beautitul.”

Editorial and Administrative Gffices:
Institute for the Study of Jewish Press

and Communications, Tel Aviv University,
Ramat Aviv, Tel Aviv, 69978,

Tel: (03)6413404, (036408665,

Fax: (0336422318

E-mail:
ocarmen @post.tay.ac.il
http://spinoza. taw.ac,iVhel/ins/ipress

Introduction / Michael Keren — 2e

English Abstracts of Hebrew Articles:

Is the Journalist Like Any Other Employee? The Rights and Obligations
of Newspaper Publishers and Journalists in the Labor Relations
Context / Elisheva Barak —- 3e

Alfred Kerr: Critic and Essayist in Turn-of-the-Century Berlin /
Meshe Zuckerman — 5e

“Israel” — A Trilingual Newspaper Published in Cairo Between
the World Wars / Hagar Hillel — 6e

The Carrot and the Stick: Israeli Newspapers and their
Attitude to the Arabs of Israel Puring the Intifada / lan Asya — 8e

Location and Identity in Two Israel TV Series: “Florentine”’
and “Bat-Yam — New York™ / Miri Talmon and Famar Leibes ~- 9

The “King of the Jews” (Herzl) as a Comymunications Wizard /
Ohad David — 10e

“Al Hamishmar’: The Anatomy of a Party-Sponsored Newspaper / Yariv Tsafati/ 12¢

Convergence and Distance in the Relationship Between the Center
and the Periphery in Journalistic Discourse / Oren Sofer — 14e

Advertisemnents in the Isracli Press During the 1970s: ¥From the
Yom Kippur War to the Peace Agreement with Egypt / Yarden Vatikai — 16e

Rabin’s Murder Through the Haredi (ultra-Orthodox) Prism /
Chagit Mes-Tsfaty — 17¢

“Greeninkeh Baimelekh™ (Green Bushes) — A Viddish Juvenile
Newspaper in Vilna / Adina Bar-El — [8e¢

Changes in the Israeli Juvenile Press, 19505-1990s / Irit Cohen
and Dvora Feingoz ~ 192

Contributors to This Issue — 21e

Institute for the Study of Jewish Press and Communications - Infermation Center

The Information Center has established a computerized research lbrary with an on-line
data base of some 110,000 articies and newspaper ¢lippings published in the Jewish and
Israeli media from 1989 onward, updated daily. Topics include the functioning of the Jewish
print and electronic media; relations with governmental, public, legal and sconomic
networks; the mutuality between media and society; and information on media figures.
Such areas as security, criminal and economic affairs widely covered by the media are on
file, as is a wide range of bibliographic materials on the history of Jewish media in Israel
and throughout the world.

A special section contains titles and details of approximately 10,000 Jewish periodicals in
some 40 languages published since the late [7th century, constituting a significant portion
of the estimated 15,000 Jewish periodicals thought to have existed

The Center also houses several collections of current and historical exemplars of the Israeli
and Jewish press, including special issues, and about 1,500 relevant books, video and audio
cassettes and photographs.

For further information, contact Carmen Oszi, Tel: 972-3-6408102,

E-mail: ocarmen@post.tanac.il ; Internet site: hitp:// spinoza.tan.ac.ilfheifins/jpress .

1e



Qcsher No. 27, May 2000

INTRODUCTION / Michael Keren

This issue of Qesher is devoted as always to articles in
varied disciplines — law, history, political science,
communications and others — which deal with the Jewish
media. The distinguishing feature of the present issue is the
targe space afforded to articles by graduate students, reflecting
our interest in supporting student research in the field of the
Jewish press and communications.

In the opening article, Elisheva Barak examines the issue
of freedom of speech from a unique perspective, that of labor
relations. She describes the distinctiveness of such relations
as necessitating a large measure of integrity, trust and
consideration between employees and employer, and explores
the limits of the free speech of workers according to these
criteria in the context of employment in a newspaper.

Moshe Zuckerman presents a glimpse of the “Letters
from Berlin” by critic and essayist Alfred Kerr, who wrote in
Germany at the turn of the twentieth century. Kerr’s articles
on Berlin life, rediscovered recently, reveal an intellectual
capacity that stemmed from his outsider status both as a Jew
who converted out of his faith and as a foreigner in depicting
the reality of his adopted city.

Hagar Hillel reviews the history of Israel, published in
Egypt during the 1920s and “30s. A trilingual newspaper
(Hebrew, French and Arabic), it was addressed to the Jews of
the Middle Fast in an effort to conduct a “Middle Eastern
dialogue” Inter alia, it found itself in competition with the
Hebrew newspapers published in Eretz Yisrael.

Tlan Asya presents a survey of the Israeh Hebrew press
during the Intifada, in terms of the attitude revealed toward
the Arabs of Israel. His main point is that the press was part of
an effort to warn the Arab citizens of Tsrael to keep their protest
activity within the bounds of the legal options available to them.

Miri Talmon and Tamar Leibes examine the cultural
significance of location and identity in two Israchi TV series,
“Florentine” and “Bat-Yam — New York,” and find that while
location in foreign drama series is an integral element of the
characters’ social and cultural identity, in the Israeli series it
reflects an unresolved identity conflict.

Ohad David analyzes Theodor Herzl's thoughtful use of

2e

various media — the stage, the essay, oratory and others —
and raises the fascinating question of whether this effective
usage makes Herzl a brilliant national leader or a public
relations expert who turned politics into theater.

Oren Sofer, exploring Israeli journalistic discourse on the
issue of the “Yemenite Children” by applying the demanding
criteria taken from Martin Buber’s dialogue terminology, finds
that the treatment of the issue in the Israeli press has lacked a
sirong “I-Thou” relationship. This finding, the writer argues,
highlights the broader guestion of the existence of an “I-Thou”
approach in journalistic discourse generally.

Yariv Tsfati describes the annals of Al Hamishmar, the
Mapam newspaper, as exemplifying the party-sponsored as
opposed to the commercial press in terms of content and
linguistics, the recruitment of staff, the training of journalists
and other aspects.

Yarden Vatikai iltustrates how advertisements in the Israeli
press from the Yom Kippur War of 1973 to the signing of the
peace agreement with Egypt in 1979 reflected social and
cultural coping with the trauma of the war and the transition
to an era of peace.

Chagit Mes-Tsfaty describes the reactions to the
assassination of Yitzhak Rabin in three haredi (ultra-Orthodox)
newspapers — Yuted Ne eman, Hamode’a and Yom Leyom —
a press that is not familiar to most of the Israeli public.

Adina Bar-El depicts the origins of Greeninkeh Baimelekh,
a Yiddish juvenile newspaper that appeared in Poland at
intervals from 1914 101939,

Lastly, Irit Cohen and Dvora Feingoz present a comparison
between two juvenile newspapers in Israel — Davar Liveladim
and Kulanu — during three periods: the 1950s, 1980s and
1990s.

The Editorial Board welcomes the submission of articles
to be published in the next two issues of Qesher, the first to be
devoted to women in the Jewish press and commanications,
and the second to economic aspects of the Jewish press and
communications sach as publishing, financing and the financial
press in Israel




English Abstracts of Hebrew Articles

Qesher No. 27, May 2000

IS THE JOURNALIST LIKE ANY OTHER EMPLOYEE? THE RIGHTS AND
OBLIGATIONS OF NEWSPAPER PUBLISHERS AND JOURNALISTS IN THE
LABOR RELATIONS CONTEXT / Elisheva Barak

The author, a judge in the National Labor Court, explores the
publisher-journalist relationship in terms of the rights of each
side in the employer-employee contexi. When these rights
conflict, she holds, a suitable balance between them must be
found. as in any human rights conflict.

The Distinctiveness of Labor Relations

Labor relations, as distinct from ordinary contractual
relations, are ongoing. Their stipulations change by virtue of
the seniority accrued by the employee, salary raises. increased
expertise and accumuiated experience. Labor relations are
thus dynamic and flexible. They are also close relations,
involving an ongoing connection. This necessitates integrity
and trust. Each side must show consideration for the other, so
that each side derives satisfaction and even pleasure in the
workplace, and not merely a livelihood.

The Suitable Balance Between the Human Righis of Each
Side

The employer enjoys property rights, the right of freedom
of employment, and the right to conduct his business as he
sees fit. In fact, he has a duty to conduct his business as best
he can - a duty to his employees, who have an interest in the
success of the enterprise; and to the public, for the employer
is a link in the national economy.

The employer’s prerogative, however, is not absolute. It
Juxtaposes with other rights — those of the employees. The
employees have labor power, which is a quasi property right.
They, too, have the right of freedom of employment, i.e., the
freedom to utilize their labor power to earn a livelihood, to
realize their potential, and to work in their area of expertise.
Working in one’s area of expertise and developing this expertise
is even a worker’s duty.

These rights, however, are not absolute. They are liberties,
Le., they may not be exerted in a way that harms the other
side. The rights of employers and of employees, therefore,

must be balanced against each other. This is accomplished by
means of a test of proportionality. Measures adopted by the
employer must balance the needs of his business with the needs
of his workers. Anemployee with a certain expertise may not
be shifted to a job requiring less expertise even if his satary is
unaffected; he is entitled to work satisfaction and promotion,
not demotion,

There are also limits to the extent of the employer’s
intervention in the employee’s manner of carrying out his work.
With this, the employee, too, must respect the rights of the
employer. He may not deliberately cause a distarbance at work
or refuse to carry out an assignment without due cause.

The Right of Freedom of Speech

This right is especially important in the context of labor
relations. Certain limitations on freedom of speech were
imposed by Israeli law (1959) on civil servants, i.c., a
prohibition against public criticism of the government or of
government policy. These restrictions were legislated before
the passage of two basic laws - Basic Law: Dignity and
Liberty, and Basic Law: Freedom of Occupation. Today, such
restrictions might not be upheld, as they violate the freedom
of speech of the employee and damage the public interest by
preventing the public from being informed of irregularities in
the workplace. Employees must be able to express their
opinion about the firm’s management and work methods.
Moreover, they must be free to report on corruption in the
workplace. Such workers risk dismissal and may fear to
complain. Legislation was passed in Israel in1958, reinforced
by additional legislation in 1997, to protect such workers.
Today, the Knesset is considering shifting the burden of proof
regarding the motive for dismissing such workers, to the
employer.

The Prerogative of Management Differs in Regard to Dif-
ferent Employers

3e



Qesher No. 27, May 2000

Different employers have different obligations to their
employees. A public-sector employer, whose function 1s to
serve the public, has more restrictions placed on him than a
private employer. Prohibitions against discrimination,
improper motive or conflicts of interest are more stringent for
the public-sector employer. A third category of employer falls
between these two: private bodies that provide services to the
public, such as universities or hospitals. They are subject to
the restrictions applied to private employers, but certain rules
that apply to public bodies apply to them, too, based on the
duty to act in good faith.

Newspaper Owners and Journalists

The newspaper owner, who is generally the publisher as
well, has rights and obligations as any other emplover. Heis
the proprietor. He has the prerogative to conduct his newspaper
as he sees fit. In addition, however, he has another basic right,
which is integral to his status as & newspaper owner: the right
of free speech and a free press. This is a distinctive right,
different from the right of free speech of other employers in
that it constitutes the very essence of his occupation. He is
free to determine the format, content and point of view of his
newspaper. However, as every right, his prerogative is not
absolute. The employer must consider the rights of others —
the employees and the general public.

Journalists, too, have rights, as all other employees: the
right to work, to freedom of occupation, to the autonomy of
free will. Additionally, as in the case of newspaper owners,
they have another right that is specific to their particular work
and expertise — the right to freedom of speech and press, which
is the essence of their work.

The freedom of speech of the employer, the editor and
the journalists conflicts with cach other and with the public’s
right to be informed.

The Balance Between the Freedom of Speech of All Parties

The first balance that must be achieved is that between the
rights of the owner and publisher on the one hand and the
employees — the editor and journalists, on the other. In the
case of potitically sponsored newspapers, which existed in
Israet until some years ago, if is only naturai for the owner to

seek to mold the paper along party lines. The question is the
extent of his intervention in the duily writing and editing. If
he dictates linguistic usage. persons who may and may not be
interviewed, or the elimination of credible information about
the performance of government officials, his intervention, in
the author’s view, is hot legitimate and harms the freedom of
press of the journalist, which is the essence of his work, While
the owner has the right to hire and fire the journalists on his
staff, within the limits of the law, he does not have the right to
dictate how they craft their articies.

Freedom of Speech of the Public in a Democratic Society

Beyond the obligation of the newspaper owner and the
journalists not to violate each others’ rights, they have an
obligation to the public. A newspaper is a private enterprise
but it also serves the public. It falls into the third cat~zory of
employer described above, with obligations that stem from
the judicial principle of serving the public with integrity.
Because the media play a central role in a democratic society
as public opinion molders, they must supply the public with a
broad range of news and views. A newspaper ownet who insists
on publishing a one-sided, unbalanced paper does not discharge
his obligation to the public with integrity. A free press improves
public debate, which is vital to a democratic society in assuring
the rule of law, in the same way thai an employee’s right {0
criticize his employer’s practices is essential,

The owner’s obligation to the public imposes a limitation
on him: he is not entitled, [rom the public’s point of view, to
publish a one-sided newspaper that reflects his views only.

Freedom of the Press vis-a-vis the Government

Freedom of the press for the newspaper owner means, inter
alia, a balance between freedom of press and freedem from
governmental intervention. In principle, the government has
no right to intervene in newspaper publishing or to impose
censorship. Only in specific cases of national security or libel
can the freedom of the press be restricted. In the latter case, a
post facto judicial suit is preferable to publishing restrictions.
In the case of danger to national security, governmental
intervention is warranted only when the pubiished materiai
causes severe harm to the peace and security of the public, or
when the likelihood of such harm is clear and present.




Cross-Ownership

The concentration of contro! of the press in the hands of a
small number of parties, especially in the present era, 18 a
serious problem worldwide and in Israel as well. 1t prevents
competition and shrinks the public marketplace of ideas. In
the author’s view, the present antifrust law in [srael is
insufficient to evercome this problem, and additional
legislation is needed.

Remedies

When a journalist’s freedom of press is viclated by a

Qesher No. 27, May 2006

newspaper owner, leading to the resignation of the journalist,
the resignation should be treated as a constructive dismissal,
t.e., one that obliges severance pay, on the basis that the worker
cannot be expected to continue working at his job. He should
be treated as if he has been dismissed. The author herself
handed down such a judgment in the1990s in the case of the
resignation of 30 journalists from the Jerusalem Post following
the transfer of ownership of the newspaper.

Another means of supporting journalists is by obligating
newspaper owners to balance their freedoms with those of their
employees and of the public at large through court action. The
defense of journalists and of the public must be even more
torceful in cases of cross-ownership.

ALFEED KERR: CRITIC AND ESSAYIST IN TURN-OF-THE-CENTURY BERLIN

/ Moshe Zuckerman

Born in 1867 to a well-established Jewish family in Breslau,
then under German contrel, Alfred Kempner as a young man
changed his name to Kerr, converted to Protestantism and
moved to Berlin, In many ways he came to typify the Jewish
intellectual in turn-of-the-century Germany struggling with a
perpetual tension between potential cultural belonging and its
non-fulfillment socially. A common denominator for many of
these intellectuals — personified, inter alia, by Walter
Benjamin — was Berlin, the paradigm of the modern German
metropolitan experience.

Kerr studied history, philosophy and Germanic studies at
the University of Halle, moving to Berlin in 1887. He soon
began writing sketches for various periodicals in Beslin and
theater reviews for papers in and around Breslau. A series of
reports by him, titled Letters from Berlin, was published in
the Breslawer Zeitung during 1895-1900. His career thereafter
as one of the most brilliant German-language theater critics
ever was founded on his association with the Berlin newspaper
Der Tug during 1900-19. At the same time, he also published
an arts magazine, Pan, which he edited; his first volume of
poetry, Die Harfe (“The Harp™™); and his first series of collected
theater reviews {in five volumes), Die Welr im Drama. These
works showed him to be an admirer of Henrik Tbsen, George
Bernard Shaw and the German playwright Gerhard

Hauptmann. His writing style was provocative, witty,
illuminating and focused, a combination that led to his singular
accomplishment of twrning drama criticism into a distinet
literary genre.

Kerr became a prolific critic in the two most prominent
dailies of the Weimar Republic period — Berliner Tugeblart
and Frankfurter Zeitung. Later, his reviews became
increasingly cynical and mannered. He attacked Brecht's plays,
praised the political involvement of Erwin Piscator, and most
particularty opposed the National-Socialist Party in a series of
reports he wrote for Berlin Radio. During this period he also
published compilations of travel essays about France, England
and Spain (1923-25); another anthology of verse, Caprichos
{1926); and an autobiography, “The Book of Friendship”
{1928).

Immediately upon Hitler’s rise to power, Kerr emigrated
with his family first to Prague (February 1933} and from there
to Vienna, Zurich and Paris. His published work was publicly
burned by the Nazis. Two years after his arrival in Paris, he
migrated to England, where he acquired citizenship and was
to live for 10 years. He was a founder of the Free German
Cuitural Association, and from 1938 served for four years as
chairman of the German P.E.N. society in London. Following
the end of World War I1, he returned to Germany and wrote

5e




Qesher No. 27, May 2000

for Die Welr and Die Neue Zeitung until his ceath in 1948,
Kerr’s Letters to Berlin, rediscovered and reprinted in 1997
approximately a century after their criginal appearance, caused
a literary sensation. Laudatory reviews cited the exceptional
wealth of content and compelling early style, which served to
breathe life into the century-old events depicted while
transforming his journalistic ouevre into literature. His subject
matter — Berlin at the turn of the century - was equally
fascinating. The city was rapidly metamorphizing then from
a provincial capital (of Prussia) to a pan-German metropolis
that set the tone politicaily, artistically, socially and

economically. It was also undergeing dizzying physical
expansion and population growth.

The young Kerr was a chronicler of this flowering,
portraying the city as restless and scintillating. His fascination
with Berlin, however, was ambivalent, for his desire to belong
to the city’s nouveau riche contrasted with his irenic, mocking
depiction of them. Kerr, part outsider, part insider, impaled
each manifestation of pretension astutely. This ambivalence
— the acute awareness of the vanities of the social stratum
which fascinated him — was the key to Kerr’s greatness as an
observer and commentator.

“ISRAEL” — A TRILINGUAL NEWSPAPER PUBLISHED IN CAIRO BETWEEN

THE WORLD WARS / Hagar Hillel

In 1920, an unusual Jewish newspaper appeared in Cairo,
published in French, Hebrew and Arabic. Devoted to unifying
the Egyptian Jewish community in support of the “Jewish
cause,” it was influenced by the disbandment of the Ottoman
Empire and the spread of a spirit of liberalism in the wake of
World War I, along with the promise of a Jewish national home
in Palestine following its conquest by the British.

The newspaper was the co-production of a husband-and-
wife team: Cairo-born Albert Mosseri, scion of a prominent
Sephardi family, who was educated locally and in Paris, and
Mathilda nee Mani, daughter of the first Jewish judge in
Ottoman Jerusalem, Malkiel Mam.

The pro-Zionist fsrael espoused a three-pronged program
for Jewish national revival: rejuvenating the Jewish community
of Egypt in the spirit of Jewish nationalism; developing Jewish
solidarity by greater contact with the diaspora and a dedication
to building up a Jewish national cenier in Palestine; and
nurturing good relations with the Arabs of Egypt and Palestine
in the common cause of benefiting the region. Mosseri’s
decision to publish a trilingual newspaper aimed at stimulating
discourse between the various populations involved in this
revival — local Jews, Jews elsewhere and non-Jews. In the
case of the Hebrew edition, he was aware that the readership
would be limited but he viewed the project as a symbolic Jewish
national act. Inthe event, the Hebrew edition was discontinued
four years later, in 1924,

Ge

Following Mosseri’s death in 1933, Mathilda committad
herself to continue operating the two surviving papers. A year
later, however, in 1934, she was forced to cease publication of
the Arabic edition for lack of viability. Five years later, in
1939, she had to close down the French edition as well, as a
result of a Hbel suit brought against it by the Italian Consulate
in Cairo for its blunt criticism of the fascist and Nazi regimes.
Moreover, an attachment order was issued for the printing press
under her ownership, leading her to acknowledge that the
political and economic conditions in Egypt were no loner as
hospitable as in the past. However, she assured the continuity
of the newspaper by merging it with an Alexandria-based paper,
La Tribune Juif. Thereafter, she joined her two children, who
had settled in Palestine.

In appearing in three languages (at first in a single combined
edition and later in three separate editions), fsrael represented
three cultures that existed side by side within the Jewish
cormmunity of Egypt and of several neighboring countries. The
point of view of the paper was that public discourse i this
heterogeneous society would pave the way for a consensus
internally and for good relations between the Jews and their
non-Jewish environment. Each linguistic edition had its own
editor in chief (Mosseri himself assumed this role for the
French edition). Bach ran separate editorials, selected different
news itemns and carried different advertisements in accord with
the interests of, and the message projected to, its particular
readership. All, however, reflected the publisher’s journalistic




integrity: credible information, the presentation of a broad
range of views, and an avoidance of stander.

French, the lingua franca of the foreign communities in
Egypt and of the Egyptian elite, was the primary language of
communication of the Jews during the interwar peried. It was
the language of instruction in the community’s schools, the
language used in community institutions and the language of
most of its press. It also reflected the close political and
economic ties between the Jewish community in Egypt and
Europe. French-educated Egyptian Jews served as managers
and administrators of commercial enterprises in Egypt that
were based on foreign investment and whose affairs were
conducted in French. Not surprisingly, the French edition of
Israel elicited the greatest interest and was the most successful
of the three. Begun as a biweekly, it quickly became a weekly
and for a time a semi-weekly. It grew in size, incorporated
technical improvements and widened its content with the
passage of time. Despite growing competition {rom other
French-language Jewish papers in the mid-1930s, it retained a
circulation of some 2,000, which made it viable.

The readershrp of the French edition consisted of the Jewish
business and professional sector, who were part of the middle
class and above in Egypt. Their lifestyle and interests were
European, they traveled frequently, and they were well
educated. Despite a trend towasd secularization and
assimilation, the readership remained largely loyal to its Jewish
traditions.

In contrast to French, Arabic lost prominence in the Jewish
community from the start of the twentieth century onward.
Spoken Arabic became associated with the poorer Jewish
sector, while knowledge of literary Arabic was limited to a
small group of religious scholars and intellectuals only. Judeo-
Arabic, popular in the Jewish communities of several other
Arab countries, never took root in Egypt. The Arabic edition

Qesher No. 27, May 2000

of Israel, therefore, was aimed essentially at a non-Jewish
audience or at Arabic-speaking Jews elsewhere in the Middle
East. Italso served the local Kara’ite community and the lower-
class Jews of Cairo and Alexandria.

To what extent the Arabic editiop was actually read by
Arabs is unclear, but it constituted a vehicle for the defense
and promotion of the Jewish community within its wider
environment. Its circulation in the Jewish communities in other
Middle Eastern countries, especially Syria and Iraq, rose during
periods of significant events in Jewish life not reported in the
general press, such as Nazi persecution of Jews in Europe, or
events reported in a biased way in the local press, such as the
Jewish-Arab conflict in Palestine. However, the newspaper
was not welcomed by the leadership of these Jewish
communities, which was conservative in nature and
disapproved of airing internal debate in a public forum.
Following Mosseri’s death, Mathilda was able to recruit
communal support o sustain the French edition but not the
Arabic one, which closed after 14 years of publication,

Hebrew as a spoken language was limited in Egypt,
although 1t was taught as a second language in Jewish
community schools. Mosseri’s motivation to publish a Hebrew
edition was purely ideological, reflecting the Zionist aspiration
to revive the Jewish national language, Although the Hebrew
edition of lsrael initially attracted a small readership, the paper
was not viable, especially with growing competition from the
emerging Hebrew press in Palestine after World War 1. Hebrew
newspapers from Palestine were readily available due to
improved transportation links between the two countries,
making the Hebrew edition of Israel redundant.

The closure of the Hebrew edition, however, did not signify
an end to Mosseri’s efforts to promote Hebrew, which he
carried on through support for a Hebrew school and the
establishment of Hebrew youth clubs.

7e




Qesher No. 27, May 2000

THE CARROT AND THE STICK: ISRAELI NEWSPAPERS AND THEIR
ATTITUDE TO THE ARABS OF ISRAEL DURING THE INTIFADA / Ilan Asya

The Intifada, which broke out in the territories on December
9, 1987, had an immediate effect on the Arab citizens of Israel,
heightening their nationalist self-expression sharply. They
announced a general strike on December 21, which soon
assumed violent forms of protest — the blocking of roads with
barriers of stones, setting tires on fire, stoning passing cars,
writing nationalist graffiti, raising the Palestinian flag,
damaging property, destroying crops and setting forest fires.

Only when the Arabs of Israel took up such violent protest
did the Hebrew press begin covering the link between this
sector of the population and the Intifada. During the first three
years of the Intifada, press coverage centered on five main
events: the solidarity strike of December 21, 1987, 12 days
after the outbreak of the Intifada; the annual Land Day
commemorations {marking government appropriation of Arab-
owned land) held on March 30, 1988, and March 15, 1989;
rioting and demonstrations following the murder by an Israeli
in Rishon Lezion of seven Arab workers from the Gaza Strip
on May 20, 1990; and the reaction to the incidents at the Temple
Mount on October &, 1990, in which 19 Arabs were killed by
Israeli security forces during rioting by tens of thousands of
Arab worshippers.

The newspapers covered in this survey were the three major
independent dailies — Ha areiz, Ma ariv and Yedi'ot Aharonor,
and two party-supported dailies (now defunct) — Davar,
sponsored by the Histadrut, reflecting the Labor Party position,
and Al Hamishmar, the organ of the leftist Mapam Party. An
analysis of the coverage during the first three years of the
Intifada (the uprising was to tast a total of six years) led to the
following findings:

1. Interest by the press in the positions of the Arabs of Israel
regarding the Intifada was generally shown when this sector
became actively involved in extremist protest activity, in
disturbing the peace, or in hostile acts of varying severity.

2. The press in effect played the role of conduit for messages
from the government and from the Jewish establishment to
the Arabs of Israel. This phenomenon reflects the ongoing
influence exerted by the hegemonic, or mainstream, Zionist
ideology over journalists and editors, and the preservation of

e

the consensus regarding the justness of Israel’s cause.

3. The model adopted by the newspapers in their treatment of
the Arabs of Isract was more complex than that adopted in
their coverage of the Arabs in the territories. The newspapers
became a kind of educational tool in relation to the Arab
citizens of Israel, operating to bring them back to the track of
nonviolent activity and play by the rules. The newspapers’
jointly held motive was preventing the carryover of the Intifada
into Israeli territory proper. The means used were threats
balanced by rewards. Warning messages, and at times veiled
or open threats, were conveyed in the press by identified or
unidentified official scurces in parallel with editorial
commentary and interviews of, or articles by, authority figures.
These were balanced by empathetic articles describing the
difficult condition of the Arabs in Israel.

4. While the editorial stance of the papers influenced their
approach to some degree, it did not lead to any significant
difference between them. Ma'ariv displayed the most rigid
attitude foward the Arab sector, yet even the leftist Al
Hamishmar took up the editorial mandate of preventing the
Intifada from spilling over into Israeli territory. lts attitude
toward restrained protest activity by the Arabs was positive
and understanding, but violent acts and rioting were censured
systematically and explicit threats were published in an effort
at deterrence. The bluntest threat was a prediction of the
emergence of a Jewish united front of both leftists and rightists
against the Arabs and the prospect of the expulsion of the Arabs,
The most widespread threat was ioss of the attainments of the
Arabs of Israel and a renewal of Israeli military governance,
as had been the situation from 1948 until 1964,

The author highlights the “conscripted” aspect of the Hebrew
press during the Intifada, i.e., the close link between the
country’s security demands and the editorial responses to thern,
particularly at moments when control over the Arabs appeared
to be in danger. The press is showsn to have been a willing
partner in the effort to quell disturbances by means of warnings
to the Arab population of Isracl to use legal forms of protest
only, such as parliamentary as well as media channels - ie.,
to accede to the country’s legal democratic processes. This




effort to “domesticate” the opposition can be seen as an attempt
by the ruling hegemony to incorporate the Arabs of Israel
without doing harm to itse¥f. In this way it also entrenched
the legitimate forms of opposition. Significantly, the ruling
hegemony itself underwent change in order to remain in

Qesher No. 27, May 2000

control, for in the wake of violent protest by the Arab sector,
and the fear of losing control over this papulation, the
government began to show seme interest in their problems.
The domestication of this conflict was also economically
inspired.

LOCATIONAND IDENTITY INTWO ISRAELI TV SERIES: “FLORENTINE? AND
“BAT-YAM ~ NEW YORK” / Miri Talmon and Tamar Leibes

TV soap operas ranging from the prototype Dallas to The
Young and the Restless or The Bold and the Beautiful have
gained interpational popularity as a resuit of a blurring of
specific locales and hisioric identities. Yet, media research
has shown that home-grown TV drama series set in familiar
locations and spoken in the audience’s native language are
generally more popular than foreign imports. Audiences tend
to identify less with the imports, which they view as fantasies,
than with locally produced series, about which they make value
Judgments. Paradoxically, the popuiarity of the local products
is tied directly to its grounding in a well-defined and familiar
time and place, as exemplified by the tong-running British
Coronation Street or Eastenders series.

In Israel, the media revolution that occurred in the 19905
ushered in the first Hebrew-language original TV drama series,
each sited in defined seitings. The pioneer Ramat Aviv Gimmel
focused on images of the new Israeli arriviste elite — weal thy,
materialistic and unfaithful — in the well-known north Tel Aviv
neighborhood of the title. Two, more recent series — Florentine,
and Bat-Yam ~ New York, are locations that suggest a quest
for a more authentic Israeliness: multi-cultural, non-
glamcurous and unmonceyed.

Florentine, taken from the name of a decayed south Tel Aviv
neighborhood of small workshops and petty commerce, is the
location as well of an emergent young Tel Aviv subculture.
Its ethnic old-timer population contrasts with the transience
of the story’s characters, twentysomethings taking time out
from the normative middle class route, They live in a
bohemian, non-committing milieu while searching for
themselves Tar from the frenetic, seccess-oriented, alienating

world of their parents,

Bat-Yam — New York focuses on the ethnically and
socioeconomically marginal milieu of the town of Bat-Yam
and its second-generation Israeli heroes who seek npward
social mobility in a diaspora across the ocean. Unlike the
British drama series, in which traditional locales symbolize
stability and continuity, Bat-Yam is depicted as a problematic
base both for the refugee parent generation, who were uprooted
from their country of origin (Iraq) and who never entered the
Israeli mainstream, and for the second generation, who in tumn
have left for another place. The family tie is the only significant
iink, and the story explores the viability of this link when it is
put to the test of geographic distancing.

The accelerated pace of change in the relationship between
cultural milieu and locale that is engendered by globalization
and the new communications technologies threatens communal
traditions and the sense of local betonging. In the Tsraeli
context, the link between group identity and place is
particularly complex, for several reasons:
® The rooting of Israelis in Israel was impelled by an abstract
idea — the Zionist idea of a physical return to the geographic
entity referred to in ancient texts.
® The Israclis’ identification with Israel consists, actually, of
two distinct kinds of links: the spontaneous identification with
native physical home, friends and childhood landscape; and
Israel as a concept, as ha’arerz (the land), the place above all
others (to which one “ascends” or from which one “descends™),
the cenier of the Jewish people from time immemorial,
transcending place and time,

@ In recent decades, ideological and political debate in Israel

%e




Qesher No. 27, May 2000

over the definition of the “legitimate” Israeli territorial expanse
has lent weight to a questioning of the validity of the traditional
Zionist “negation of the exite.”

[n short, the Israeli perception of social and national identity
is no longer vnified and no longer self-evident in a
hemogeneous history and geography. lIsraelis (and Jews
throughout the world), as other dispersed populations, struggle
Lo recapture imagined sources of identity. Ultimately, however,
they must settle for an identity that is hybrid and eclectic, in
the absence of a single legitimate, authoritative geographic,
historic or social source.

In the Bat-Yam series, the immigrant parents in the marginal
“southern” town struggle to retain their children’s loyalty to
ethno-familial tradition. Bat-Yam symbolizes this communal
solidarity, while New York is the new world of the second
generation which threatens the family’s wholeness and
tracitions. New York represents a multi-cultural world that

embedies the prospect of emigration and exile, a world that
the parents resist even though their own environment — Israel
— denies the authenticity of their belongingness.

Florentine, symbolizing a young Tel Aviv subculture, is
depicted as an alternative to the bourgeois/yuppie rat race. The
old-time residents of the Florentine neighborhood, who
constitute the backdrop to the heroes’ story, represent ethnic
tradition in a decaying milien. The heroes act out their dramas
in the neighborhood setting but are only transient and have no
sense of belonging to it.

Both series represent different views of the Israeh story. The
first deals with the pain of migration and the longing for family
togetherness, The second portrays a generation longing for
peace and normalizaticn which would allow young people to
focus on their private dilemmas, such as choice of career or of
partner, rather than on the national agenda.

THE “KING OF THE JEWS” (HERZL) AS COMMUNICATIONS WIZARD/

Ohad David

In the spring of 1893, the young journalist Theodor Herzl,
Paris correspondent for the prestigious Viennese daily Neue
Freie Presse, toyed with a plan that, he believed, would shock
world public opinion regarding anti-Semitism and the “Jewish
question” and would in a single stroke bring about an end to
the suffering of the Jews. Herzl planned to challenge three
prominent Austrian anti-Serites to a duel to the death. If he
died, he reasoned, his death could at least serve as a lesson to
mankind. If one of the anti-Semites died, the trial that would
be conducted against Herz! would become a show trial
exposing anti-Semitism; would give him a platform for
influencing world public opinion; and would enthance the status
of Jews everywhere.

Four years later, Herzl would stand at the head of the first
congress of the Jewish national movement —~ Zionism, and with
the passage of only a few years more, the Zicnist movement
was to become a world movement. This rapid progression of
events, together with the detailed political program presented
by Herzl at the first congress, and the seminal political
pamphlet The Jewish Siate that he published (1896), were
products of the vital importance that he attached to
communications and its role in molding Jewish and world

10e

public opinion. Pespite his failures In the diplomatic arena,
Herzl became “king of the Jews” because of his ability, inter
alia, to mesmerize the masses, an ability supported by his well-
developed organizational and propaganda sense combined with
his talents as a dramatist and his rich linguistic facility. Herzl
{1860-1904), in short, was an early public relations virtuoso.

Although his awakening to the Jewish problem is
commonty attributed to the first Dreyfus trial of 1894, Herzl
was troubled by the issue earlier. In 1882 he was shaken hy
the book by E. Duehring, The Jewish Question as a Racial,
Ethnic and Cultural Question. In 1883 he resigned from a
student society, Albia, because of anti-Semitism he encountered
in it. Once appointed as a foreign correspondent in Paris in
1891, his encounter with anti-Semitism shifted from the
intellectual realm to the real world. Covering events at which
crowds shouted “Death to the Jews” impelled him to begin to
express himself on the issue.

He also devised a series of plans (which were to prove
unsuccessful) for solving the Jewish problem. An important
turning point in his awareness of the centrality of public opinion
was his play The New Ghetro (1894), which he hoped would
be staged in major European theaters in order to arcuse public




opinion to the only solution, in his view: breaking down the
spiritual ghetto in which the Jews languished, This state, he
asserted, must be altered not through assimilation but by group
self-pride, the preservation of Jewish identity and courage Iin
the face of anti-Semitism. No theater, however, was interested
int staging the play.

Herz! then proceaded along ancther avenue to reach the
public —the political pamphlet, setting out his political program
and its operative plan in The Jewish State. Tt was through this
vehicle that he achieved a breakthrough to Jewish public
opinion. Inithe articulated his conviction, arrived at in stages,
that the solution to anti-Semitism had to be nation-based,
namely, the resettlement of all Jews in a single territory that
would constitute their own state. Earlier, he had posited an
“aristocratic” modus vivendi to achieve this aim, namely
funding by wealthy Jews to underwrite the purchase of such a
territory from one of the great powers, rather than a mass
movement initiated by the people. This position changed when
his approaches to Baron Maurice de Hirsch and the Rothschilds
were unproductive. He decided, thereafter, to addresses the
masses directly, through the vehicle of the pamphlet.

The Jewish State is divided into two parts, theoretical and
practical. The atter, longer section is minutely detailed, with
an emphasis on implementation, reflecting Herzl's desire to
demonstrate that the program was not utopian. He discusses
plans for housing and work, describing three organizing bodies
that will administer the emigration of the Jews from their native
ceuntries and their resettiement in their sovereign country: the
“Jewish Association” (the founding authority), the “Jewish
Company” (in charge of the economic aspects of resettlernent)
and the “Local Associations” (the immigrants’ social
framework). Other elements of the new state discussed in the
pamphlet were its legal system, language, flag, religion and
army.

The pamphlet quickly hecame a topic of discussion. The
general press mostly dismissed it or mocked it, calling Herzl
the Jewish Juies Verne. Herzl, however, viewed the exposure
as a positive attribute. The reaction within the Jewish
community was more complex. The East European Jewish
press criticized Herzl for ignoring existing Zionist efforts (the
Hovevei Zion societies in Eastern Europe} and distancing
himself from Hebrew culture, but most especially for his
grandiose conception and public style. B y contrast, however,
he evoked wide support by the masses in Eastern Burope.

Qesher No. 27, May 2000

While the pamphlet itself reached only a smail readership, word
of Herzl spread rapidly. Millions of Jews living in distress
believed that the messiah had come, that a “new Moses” had
arrived. Herzl had succeeded in fleshing out the abstract idea
of Zionism and shifting it from an ideal to a practicable
program.

The next communications format that he chose in order to
forge a national movement and a breakthrough to world public
opinion was the international congress, an idea he first raised
in 1896. From then until the actual convening of the congress,
in August 1897, he called on Zionist activists to circulate mass
propaganda through demonstrations, meetings, wall posters
and publicly issued documents in order to elicit wide Jewish
support. His aim was to attract as many delegates to the
congress and from as many communities as possible.
Announcing the agenda of the congress in the London-based
Jewish Chronicle, he shook the organized Jewish commanities
of both Western and Bastern Furope, each with their own
theological, national and social sensibilities and fears.

To neutralize this opposition, Herz! operated along two
communications tracks: he addressed the Jews of Western
Europe over the heads of their communal leaders directly,
through a newspaper that he founded, Die Welt (*"The World™y,
and he reached the Jewish masses of Eastern Europe through
itinerant propagandists whom he recruited to travel from town
to town and hold public gatherings.

These feverish activities proved productive. The first
Zionist Congress, held in Basel in August 1897, was attended
by 197 defegates from all parts of the world. Herzl’s conviction
of the propaganda value of the congress was borne out as well.
Major newspapers, both Jewish and general, sent
correspondents to cover the event: an impressive hall was
rented; and a gala opening ceremony was arranged, providing
an effective venue for Herzl’s theatrical persona and enhancing
the importance of the occasion. The delegates were requested
to dress in formal attire, official invitations were distributed,
and abstracts of the relevant portions of the speakers’ texts
were disseminated.

Herzl himself, in his opening address, emphasized the
importance of public opinion and public exposure. The results
of the congress were indeed a public relations success. The
event constituted the first occasion in modern times for public
dialogue in the entire Jewish dispersion throughout the world.
Italso established formal contexts for ongoing communication




Qesher No. 27, May 2000

through the establishment of a Zionist organizational body and
the public election of delegates. It accepted the Basel Plan,
which defined the goal of the Zionist movement as settling
the Jewish people in Eretz Yisracl, thereby unifying broad
sectors in the Jewish world while focusing the Zionist message.
Through the congress, Herzl also succeeded in establishing a
political and a communications agenda which was reported
worldwide. Lastly, the congress provided a vital forum for
two-way communication besween Herzl and the people,
sspecially the delegates of the Eastern European Jewish
community, with whom this was his first encounter.

Less than a year later, he began planning for a second
congress, insisting, despite opposition to the focus on public
tumult, that tumult was the essence of politics, aithough the
politician must always see it for what it 1s. Propaganda, he
knew, could not replace the pofitical essence. His eveniual
shift of the venme of the congress from Basel to London {1900)
was another example of a public relations move designed to
broaden exposure as well as gain the support of a great power.

On another track, his acquisition of the weekly Die Welt
gave him a functional journalistic platform to disseminate the
ideas of the congress and his vision of the Zionist movement
as essentially politicaily oriented. Inithe reported continnously

on the activities of the movement, thereby maintaining a link
with the broader public. At the same time, he debated with
opposing Zionist currents, editorialized, and advanced projects
that he favored, particuiarly the establishment of the Jewish
Colonial Bank.

Among his many communications talents was his oratorical
skill. Some of his greatest moments as a leader occurred during
his stirring speeches, which could convince opponents and
excite supporters,

The failures of his diplomatic efforts to acquire sovereign
settlement rights impelied him to pursue other avenues which
would continue to give hope to the Jewish masses while
reinforcing his own convictions. One such direction was his
novel Altneweland (“Old-New Land.” 1902), a utopian tale in
a style fashionable at the time, featuring a blend of liberal and
republican principles with socialistic ideas and the use of
modern technotogy for the advancement of both the individual
and society, in this case in Eretz Yisracl. Although the book
was criticized in some Jewish circles for its cosmopolitanism
and its lack of specific Jewish content, it reveals Herzl the
man as a leader superior to most contemporary heads of
national movements and most utopians as well.

“AL HAMISHMAR”: THE ANATOMY OF A PARTY-SPONSORED NEWSPAPER/

Yariv Tsfati

Al Hamishmar (On Guard’; at first, Mishmar) first appeared
as the organ of the leftist Hashomer Hatza’ir movement (later,
the Mapam Party) in pre-state Israel in 1943, Tt was engendered
primarily by disappointment with the editorial stance of the
Histadrut-sponsored daily, Davar, which, the Hashomer
Hatza’ir movement felt, ignored opposition views within the
iabor movement and promoted the mainstream Mapai position
only,

Analyzing textual differences between the party-sponsored
press and the commercial press in the early years of Israel’s
statehood, the author focuses on three newspapers during
January 1953, while also surveying them more broadly through
the 1950s and ‘60s. He finds that the agendas of these
newspapers differed vastly: they covered national, ideological
and international developments through eatirely different

12e

prisms, thereby creating different realities.

Al Hamishmar typically highlighted troublesome econornic
topics in January 1953 (delays in payment of public sector
salaries; unemployment) but downplayed the show trials of
Jewish doctors then being held in the Soviet Union; Davar
avoided domestic economic problems and focused on foreign
news; while Ma’ariv, a commercial paper, dealt with non-
ideological national news (rainfall; the construction of a major
new roadway).

Al Hamishmar underscored news events with ideological
connotations not only domestically but in its international
reportage, for example, in its criticism of the sale of arms by
Britain to Arab countries or its prominent coverage of the
Rosenberg trial in the US, both of which reflected its anti-
West and pro-Soviet point of view. Prime of place, however,




went 1o socioeconomic issues, which typically took up at least
half of every page one. The editorial pages consistently
attacked Mapai policy, while also carrying on sharp ideotogical
debates with other newspapers.

The guiding principle of “democratic centralism” in the
conduct of the Mapam Party — Al Hamishmar’s sponsor — was
that while decisions were made following open debate, once
made they were binding on all members and could not be
questioned, including in Al Hamishmar. The newspaper thus
served as a tool of the party leadership in facing not only
external but also internal challenges. Not surprisingly, Al
Hamishmar campaigned single-mindedly for Mapam at
election times.

Another prominrent category of news reports was the
achievements of the movement, its kibbutzim and its other
institntions, for example, agricultural innovations or an award
granted to its youth movement. These news items were not,
of course, reported in Ma’ariv or Davar. Additionaily, the
contribution of the movement and of well-known figures in it
to the establishment of the state was emphasized, reinforcing
the distinctiveness of the movement and unifying its members
around its symbols and myths. This was particularly
pronounced on national helidays, such as Independence Day,
when the role of the Palmach in the War of Independence was
highlighted and articles by prominent movement personalities
were featured. Similarly, on Holocaust Remembrance Day,
the role of Hashomer Hatza'ir and its leader, Mordechai
Anilewitz, in the Warsaw Ghetto uprising was a central theme.
By contrast, other newspapers featured the national ceremonies
and character of these commemorative events. In its
particularist approach, Al Hamishmar created a kind of
alternative heroic narrative of the country’s national symbols
and myths.

The May st editions of Al Hamishmar {which appeared a
day earlier, as the newspaper was closed on International
Workers Day) during the 1950s and ‘60s were devoted entirely
to marking this occasion, both in content and in size of the
newspaper (12 pages instead of the usual 4), displaying a
remarkable similarity in conception and format to the
Independence Day editions. Parades and demonstrations by
the movement were highlighted, while those of Mapai and the
Histadrut were porirayed as lesser or as imitative of Mapam
events. The occasion was used for ideology-bashing of other
parties in the editorial pages. The irreconcilabitity of worker-

Qesher No. 27, May 2000

employer and proletartan-bourgeois conflicts was emphasized,
with Mapat stigmatized as having sold out to “representatives
ol the propertied class” Davar, for its part, accused Mapam
editorially of splitting the working class. As time went by,
however, Al Hamishmar became less vituperative, in light of
its co-option into the government (in 1938) alongside Mapai,
Only in 1966 did the lead article on May 1* deal with a topic
other than International Workers Day, for the first time ever.

Other special holiday editions were published in the early
1950s on the anniversaries of the Russian Revolution and of
Lenin’s and Karl Marx’s deaths. Stalin’s death in March 1953
was treated much more prominently than in any of the other
newspapers, with considerable space devoted to the life story
of the admired leader.

Not only were different topics covered by Al Humishmar
from those that appeared in the rest of the press, but a different
reality was conveyed for the same event covered elsewhere.
An example is the contrasting treatment by Al Hamishmar and
Davar of the Ein Harod affair of January 1953. Kibbutz Ein
Harod, as other kibbutzim, witnessed a grave internal
ideological split over loyalty to the purist Mapam vs. the more
moderate Mapai world view. As a result, housing and other
communal property was divided up between “loyalists” and
“breakaways.” Both Davar and Al Hamishmar, in covering an
incident of a violent takeover of a home during the crisis,
ascribed it to the other’s sponsoring movement. Each paper
also threatened to sue the other for libel.

Many of the founding journalists of" Al Hamishmar were
typified by its first editor, Mordechat Bentov, a member of
Knesset representing Mapam, a signatory of the Declaration
of Independence, and a government minister. Born in Eastern
Europe, Bentov played a founding role in the Hashomer
Hatza’ir movement and in the establishment of the kibbutz in
which he was a lifelong member (Mishmar Ha'emek)., He
and his colleagues identified themselves not only, or even
primarily, a8 journalists but as activists in their movement with
& mission to reinforce it, side by side with an intense belief in
and commitment to kibbuiz tife. Generally, they had no formal
higher education or journalistic training, yet they were drawn
to matters of the intellect and were persuasively articulate.

Their tie to the kibbutz exerted a certain restrictive influence
on them as journalists, for they instinctively aveoided from the
firmly entrenched, socially sanctioned kibbutz principles. For
them, the kibbutz was both a physical and an ideclogical home.
Establishing Al Hamishmar was perceived as a mission

13e




Qesher No. 27, May 2000

required of them by their movement, and their role in it as
spokesmen for the workers.

A system of strict editorial censorship, combined with
extensive rewriting, extended to every facet of the paper. The
party line was followed both i news coverage and in the
editorial pages, Writers who deviated were reprimanded and
in some cases dismissed.

Party leader Meir Ya'ari was in close contact with the
editors and writers through critical letters. Increasingly, party
leaders sought exposure in the paper. The kibbutzim, too,
wanted to promote or protect their interests. These pressures
had a restrictive effect on the scope of the paper. Nevertheless,
an identity of interes existed between the newspaper and the
movement during most of Al Hamishmar existence.

In the 1980s, however, the tone of the paper changed. By
then, the commercial press had grown, while the political press
showed signs of weakening. Several politically sponsored pa-

pers closed down. The rhetoric in Al Hamishmar became more
apologetic and attempted to blend in with liberal journalistic
discourse. It emphasized the point that no newspaper was truly
independent, and that the only difference between Al
Hamishmar and the other newspapers was that the Mapam
organ did not conceal its identity.

Al Hamishmar began to publish internal criticism in its
editorial pages in the mid-1980s. It also enhanced its format
and broadened its range of coverage, a reflection of the flight
from ideotogy in the kibbutz movement generally. None of
these efforts, however, succeeded in restoring the paper (0 a
firm footing. Steeply rising publishing costs, the loss of vital-
ity of the political press in an age of mass communications,
and the economic crisis of the kibbutz movement, which could
no longer subsidize the paper, resulted in its closure in 1995.
It was one of the last secular party-sponsored newspapers in
{srael.

CONVERGENCE AND DISTANCE IN THE RELATIONSHIP BETWEEN THE
CENTER AND THE PERIPHERY IN JOURNALISTIC DISCOURSE / Oren Sofer

The question raised by this article is whether the relationship
between the center and the periphery in journalistic discourse
is one of convergence {i.e., an interpersonal communications
context parallel to a subject-subject relationship) or of distance
(paralleltoa subject-object relationship). A distant relationship
with the periphery, which the author likens to the “I-It”
relationship in the Buber context, reflects the usage made by
the center of the periphery in order to define itseif. In such a
situation, the attitude toward the periphery is that of the “other,”
reflecting a deviation from acceptable or worthy norms. By
contrast, a relationship of convergence — the “I-Thou”
relationship in the Buber context — points to partnership and
dialogue between the center and the periphery, and of social
commitment and mutuality. A survey of the Israeli press on
the topic of the “Yemenite children” affair provides an
opportunity to test these relationships.

The media both contribute to the buildup of society’s central
value system and at the same time reflect this system. In the
“I-I¢” type of journalistic discourse, the periphery is treated as
an object, with no convergence on the part of the reporter.
The “I” becomes the subject and the center of the world.

1de

Anyone surrounding the “I” is evaluated in terms of the “I'”s
value system. An “It” attitude is adopted toward the periphery,
typified by judging the periphery according to the value system
of the center. The “It” attitude also reflects a utilitarian
approach, ie., the “I" makes use of the “Tt” A journalistic
report of the periphery, in this context, draws on images of the
periphery that are entrenched in the central value system. The
new elements in the report are enveloped in perceptions familiar
{0 the audience. In essence, by comparing, inverting or
rejecting the attributes of the other, what emerges is a definition
of the “1”

Reports in the press of the periphery use various journalistic
techniques aimed at highlighting the other-ness of it, such as
stereotypical pictures, direct (unedited) quotes giving the
impression of speech idiosyncrasies, the hunching of similar
events identified with the periphery without differentiation,
and a technical rather than personal treatment. By contrast,
the “I-Thou” relationship preserves the subjectiveness of each
party during an encounter. Journalistic coverage based on such
convergence seeks to absorb the true essence of the interviewee
and to empathize with him/her based on a premise of equality.




Such reports emphasize the uniqueness of the subject.

The journalistic treatment of the “Yemenite children” affair
iends itself to an analysis in this context because it involves a
social issue related to the periphery that challenges the basic
values accepted in Isracli society, Moreover, it has surfaced
in the public agenda pericdically from the 1960s until the
present, allowing for an exploration of changes in the
relationship between center and periphery over time,

The affair originated with the massive immigration to Israel
in the carly years of the state. As many newcomers from
various countries then, the immigrants from Yemen were
temporarily housed in hastily constructed tent camps or transit
camps that could barely provide for their most minimal needs.
As aresult, many of the imumigrant children were in poor health.
Some were separated from their families and taken to
communal creches or hospitals for care. In many cases, when
the parents came to collect their children, the children were
not there and the parents were informed that they had been
transferred elsewhere or that they had died,

The immigrants” peripheralism in terms of distinctive
customs and appearance, and their resettlement in remote areas,
reselted in social and geographic isolation from the center,
Complaints about the disappearance of children from hospitals
voiced by leaders of the Yemenite community as early as 1950
seemed to have been ignored. In 1966, the press launched a
systematic survey of the affair, which led to a debate on the
subject in the Knesset and the formation of an investigative
commission. This seemed to have calmed the Yemenite
community for some 20 years, although complaints by
individual families continued to reach the authorities. The
affair tlared up again in the mid-1980s and was covered
extensively in the press. Under public pressure, a second
investigative commission was appointed (1988). The
developments of the 1960s and the 1980s are dealt with in the
article, although a third official investigation, mounted in the
1990s, is not covered.

The phrase “Yemenite children affair” became a highly
charged code for discriminatory veteran-newcomer and inter-
ethnic relations. On a deeper level, the author points out, the
use of the collective word “children” represented the lumping
together of the world of the “It,” which is kept at a distance.
No effort was made to examine each individual case; all
collectively became undifferentiated objects. This perception
contrasts vividly with the press treatment of the case in the

_Qeshet: No. 27, May 2000

19605 of Yossele Shumacher, an (Ashkenazi) child spirited
away from Israel by his Orthodox relatives, whose story was
reported by the press in detail and whose name became well
known to the public. The perpetual adherence of the depiction
“Yemenite” to the children’s cases underscored their other-
ness, relegating them immutably to the periphery.

Such distancing was reinforced by headlines which blurred
the actual cause of the affair, referring to the Yemenite children
in the passive tense as “lost” or “disappeared.” Furthermore,
a large proportion of the articles on the subject were brief,
even telegraphic, items. The longer articles were often
characterized by bunching several cases together with no
individual focus, thereby reinforcing the “1-1t” perception, The
Yemenite background, moreover, was presented siereotypically
through “typical” attire, faltering command of the language,
implied doubt as to parental competence, the depiction of
hygienic practices as primitive, and repeated distinctions
between the geographic periphery and the center,

While the conflict during the 1960s was portrayed
essentially as between immigrant and veteran resident, by the
mid- *80s the “I-1t” duality had metamorphosed into an ethnic
Ashkenazi-Sephardi clash, i.e., the “white” Ashkenazi
establishment was accused of kidnapping “biack™ Sephardi
children. Another difference in presentation involved
journalistic style: the “new journalism” that had become
popular in the 1980s favored an emphasis on emotions, conflict
and human interest. Articles typically focused on personal
stories. Moreover, the periphery by then was viewed more
neutrally, which also diminished the role of the reporter as
spokesperson.

The “I-Thou” reiationship, however, was still absent,
conceivably because the writers, however, empathetic, could
not truly comprehend the condition of their subjects.
Additionally, new jowmnalism tended to focus on the surface
and the trivial, dealing with areas that were familiar. The “I-
Thow” relationship cannot be created in such conditions.

Ultimately, the question that is asked is whether an “I-
Thou™ discourse is possible at all in the journalistic format,
Conceivably, the only way to attain such a fevel is through
polyphony — multiple voices recorded in journalistic discourse,
each articulating its own authentic perceptions. This relates
to the notion of a transparent society, in which each grouping
has access to channels of communication with the public,
thereby creating a multi-cultural society.

15e




Qesher No. 27, May 2000

ADVERTISEMENTS IN THE ISRAELI PRESS DURING THE 1970S: FROM THE
YOM KIPPUR WAR TO THE PEACE AGREEMENT WITH EGYPT/ Yarden Vatikai

An analysis of newspaper advertisements can serve as a useful
tool to illuminate important social developments not revealed
in history books or in literature. The period under review ~
from the Yom Kippur War of 1973 until the signing of the
peace agreement with Egypt in 1979 —may be seen as exerting
a significant influence

on social, political and security perceptions in Israel to this
day. It was also a transitional period from a low to a high
point in the country’s history.

The author explores how contemporary ads in the Israeli
press reflected society’s coping with the trauma of the Yom
Kippur War and the changes that occurred in the transition
from the shadow cast by the war to the hopefulness engendered
by the peace agreement with Egypt. The first of five phases
designated by the author is the wartime phase, which lasted
until the end of 1973 and is characterized by military themes
in the ads. Numerous products are depicted in an army contexs,
ranging from a deodorant for feet shown in conjunction with
an army boot to a dry-cieaning ad featuring military uniforms.
Male images are dominant both as soldiers and civilians.
Extensive use is made of the battlefield as a backdrop —soldiers
smoking Dubek cigarettes, soldiers eating Elite chocolate, and
groups of soldiers (rather than individuals) — tapping into the
idealized perception of soldiering by the Tsraeli public. The
soldiers are posed in a way that conveys optimism. Advertisers
offer prizes and discounts to soldiers. A dominant theme is
the dissolution of tension following the war. Another theme is
thriftiness.

The second designated phase is 1974-early 1975. Ads use
models with a European appearance shown in a chic milieu
suggesting an international or American environment. Many
ads appear for air travel abroad. Varied civilian figures are
projected — retirees, homemakers, farmers, businessmen.
Soldiers are noticeably absent, though only months previously
they had dominated the ads. Leisure situations in the home
are depicted frequently, projecting an aura of comfort. Male-
female pairs and sexuality are highlighted.

The third phase, from mid-1975 to early 1977, focuses on
a motif of “beautiful people” both textually and graphically.
Hippie-style twenty-somethings with long hair and a tlower-

child look project serenity. Many of the ads feature Israeli
entertainment stars for the first time in Israeli advertising. The
Furopean look of the models is replaced by a Mediterranean
look. The future is portrayed as more promising than ever
before, often linked with technological innovations. Balancing
out the beautiful people is a conservative projection of the ideal
family. Curiously, the motif of the allure of “abroad” so
prominent in the preceding period, is absent.

The fourth phase, from mid-1977 to the end of 1978,
features ads for specific men’s products and specific women’s
products. The ads targeting men project a macho, chauvinist
image — authoritative, tough, surrounded by an admiring
wornan or women. The ads targeting women promote, in
addition to specifically women’s products, items that are not
gender-oriented, such as new career opportunities or banking
programs. Teenagers are featured in connection with various
products. The banks lannch an intensive public relations
campaign to promotie their image.

The fifth and last phase, covering the year 1979, is typified
by a campaign encouraging settlement in development towns;
a motif of economic and technological growth; a theme of
tradition: and the return of international motifs. Surprisingly.
the theme of peace with Egypt is nearly absent.

An analysis of the first phase reveals a total identification
by the civilian audience with the war effort, typified by a
pronounced tendency to soften the blow of the war and project
optimism. Emphases on thriftiness and serenity reflect the
effort to restore and rejuvenate home life after the war.

The ads of the second phase reflect a flight from the difficult
political and economic postwar reality Lo an imaginary world
of glamour devoid of soldiers. The Labor-dominated
government has lost a significant amount of support for the
first time in Israel’s bistory; Prime Minister Golda Meir is
forced to resign; and the findings of a commission of inquiry
on the conduct of the war engenders the resignations of Chief
of Staff David Elazar and Intelligence Chief Eli Ze’ira. Protest
movements surface in 1974, A bloody war of attrition is waged
against Israel by Egypt and Syria, while Palestinian terrorism
intensifies. Inflation nears 40%. The settlement movement in
the territories emerges.




The ads of the third phase emphasize a liberated civilian
society building a future that appears more promising than
previously. The Israeli lifestyle appears desirable, peopled by
truer images of Israelis, reflecting a trapsition from dream to
reality. The ads also reflect a transition from national
cellectivistn to a more hedenistic individualism in the focus
on leisure, youth and beauty. Israel seems to want to move
soward normalization, Indeed, the period is one of dramatic
change. The Israeli-made Kfir fighter plane is unveiled; the
Suez Canal reopens; Hadassah Hospital on M. Scopus,
Jerusalem, reopens after #ts forced abandonment since 1948;
and the daring rescue of Israeli hostages in Entebbe occurs in
1976. Other developments, however, are harsh: ongoing
terrorist acts, physical and political confrontations over the
settfernent issue, a sharp attack against Israe] in the UN, and
galloping inflation.

The fourth phase continues previous trends. The role of
women is in transition, teenagers come into their own as
individuals, and army inductees are no longer viewed in the
collectivist national sense but are targeted as a consumer
population. The troublesome economic situation prompts
banks to try to win the confidence of the public. These issues
include a tumultuous period for the Labor Party, culminating
in the resignation of Prime Minister Rabin; the first-time-ever
victory of the Likud under Menahem Begin; galloping
inflation; and the settlement movement vs. the Peace Now
moveiment.

Qesher No. 27, May 2000

Ads for the year 1979 ignore the motif of peace with Egypt
almost completely, focusing rather on a blend of Israeh self-
definition and an international motif, along with increased
targeting of traditional and religious audiences. Although
inflation continued to soar, the year did not witness any major
political upheavals, The explanation for the absence of the
peace motil may be linked to the discomfort many Israelis felt
over the evacuation of Sinai necessitated by the peace
agreement, while the fruits of peace still appeared distant.

Four main trends in Isracli society emerge from this
analysis:

A search for a defined Israeli self-identity.

An effort by society to cansolidate and define itself, yet
without cutting itself off from international influences, whether
in consumer terms or in terms of values.

A transition from national collectivism to hedonistic
individualism; from traditional patriarchalism to a feminist
stance; from a pure Ashkenazi image to a multi-ethnic one;
from a hjerarchical to a liberal family; and from the image of
the soldier as belonging to the nation to the soldier as belonging
to mom and dad.

Society as an “interrupted system,” i.e., palpable postwar
confusion and loss of stability followed by a return to previous
norms.

With this, many of the influences of the traumatic war
comntinue to be felt in various areas of Israeli life. Significantly,
no official history has been written about this war.

RABIN’S MURDER THROUGH THE HAREDI (ULTRA-ORTHODOX) PRISM /

Chagit Mes-Tsfati

Israeli society, although factionalized and sectorial, never
anticipated the possibility of the assassination of a public
personality for political reasons, The ongoing effort to grasp
the significance of the assassination of Prime Minister Yitzhak
Rabin on November 4, 1995, includes the present analysis of
an aspect of the split in Israeli society between the religious
and the secular: the haredi point of view.

Haredsi society is separated from secular Israeli society by
its interpretation of individual and collective reality; its reliance
on sources of authority other than the state juridical system;
and especially its non-participation in the secular Zionist Israeli

diatogue. The haredi interpretation of Rabin’s assassination,
its perception of the assassin, and the messages conveyed in
its press following the murder highlight this distinctiveness.
In as much as most of haredi society shuns the electronic
media, its print media play an important opinion-melding role.
Three newspapers are published in the haredi COIMunity;
Yated Ne'eman (an acronym for Daily Torah and Knowledge,
followed by the word “Faithful”), a daily representing the
militant “Lithuanian” camp headed by Rabbi Eliezer Schach;
Hamode’a (“The Herald”), a daily sponsored by the Agudat
Yisrael Party under the leadership of the Gur Rebbe, which

17e




Qesher No. 27, May 2000

has the largest circulation of the three; and Yom Leyom (“Day
by Day™), a weekly sponsored by the Shas Party led by Rabbi
Ovadiah Yosef. The author’s analysis is based on reports and
columns that appeared in these newspapers during
approximately a month following the assassination.

The haredi camp, while shocked by the assassination,
viewed the spontaneous and widespread manifestations of
mourning that foliowed, and the mythic significance of this
mourning, strictly from the sidelines. The haredi press
presented its own interpretation of the event, which reflected
its perception of the root cause of all tragedies that befall the
State of Israel: the morat decline of Israeli society. The
mourrers for the slain prime minister were depicted as lost
souls who refused fo understand the divine significance of all
events,

With this, Rabin’s image was not portrayed monolithically.
The total distancing of this trend from the Israeli national arena
translated itself into non-participation in the collective
mourning and non-identification with the myth surrcunding
Rabin that was rapidly evolving. Hamode'a, displaying a more
restrained approach, than Yated Ne eman in effect held the same
positions. Yom Levom was the closest to the Israeli center. It

portrayed Rabin as a friend. His tes with the Shas leadership
were highlighted. The Shas movement, whose political
platform reflecis penetration into, rather than seclusion from
Israeli society, understood the secular mourning for the siain
leader and even shared it. Broadly, the more seclusionist the
trend, the more pronounced the message of non-identification
in its print organ.

Significantly, Hamode’a and Yom Leyom took more
moderate positions during the first few days after the
assassination, becoming more extremist later on. Conceivably,
this reflected a defensive posture in reaction to anger within
the secular population at the role of religion in the assassination,

Al three newspapers sketched a simitar portrait of Yigal
Amir, the assassin, who was religious. He represented the
failure of the synthesis between Zionism and Judaism. His
act, in the haredi perception, was proof of the validity of the
rejection of the State of Israel as the first stage of redemption
of the Jewish peopie. In the haredi view, the false messianic
approach of the national religious right toward the Zienist
enterprise from the very start (i.e., its support of the Zionist
idea even before the establishment of the State of Israel} led,
ultimately, to the inevitable baseness of Yigal Amir.

“GREENINKEH BAIMELEKH” (GREEN BUSHES) -~ A YIDDISH JUVENILE

NEWSPAPER IN VILNA / Adina Bar-El

Founded in 1914, Greeninkeh Baimelekh, a title taken from a
popular poem by Hayim Nahman Bialik, was the first sustained
juvenile newspaper in Yiddish. It began as a biweekly,
published by Vilner Farlag (Vilna Publishers) operated by Boris
Kiatchkin, and after irregular intervals resumed in 1926 until
its last issue of June 1939.

The initiative for the venture apparently came from the
Vilna branch of the Society for the Diffusion of Enlightenment,
an organization founded in Petersburg in 1863 that promoted
modern Jewish education and culture and was responsible for
establishing the first Yiddish schools in Vilna for girls (1912}
and boys (1915). The decision to establish a Yiddish juvenile
newspaper was made at a conference of the Society in 1911,
and subsidization from it was allocated to Greeninkeh.

The paper first appeared several months before the outbreak
of World War I, when Vilna was under Russian control.

18e

Publication ceased when war broke out but was resumed four
months later and continued until the summer of 1915, 1t was
then closed by Russian military order prohibiting publishing
in Hebrew and Yiddish, and remained closed during the
German occupation of the city (1915-1918). Shortly after the
Lithuanian Soviet takeover of Vilna (December 1918),
publication was resumed under the aegis of the Commissariat
for Peoples’ Education, which adopted a policy of subsidization
of all educational and cultural institutions in the city. This
brief period ended, however, with the Polish conquest of Vilna
i April 1919 and subsequent violent acts against the Jewish
population,

A conference of Yiddish educators in Warsaw in October
1919 devoted to coordinating Yiddish schools of all trends in
Poland established a Central Yiddish School Organization,
which became the guiding force behind Greeninkeh when it




reopened in December 1919 under the editorship of Shiomo
Bastomski. It published 44 issues from then until 1922 during
aperiod of shifting takeovers of Vilna from Polish to Lithuanian
and back to Polish control. In May 1922 the newspaper closed
down once again, this time for four years, conceivably as a
result of the formal annexation of Vilna to Poland and the
restrictive policies of the Polish government toward minority
schooi systems.

Reopening in 1926, Greeninkeh appeared as a biweekly
from then until June 1939 —a total of 241 issues —again under
Bastomski’s editorship. The revival of the newspaper in 1926
may have been related to the takeover of the Polish government
by Marshal Pilsudski, which gave rise to an expectation by
the Jews of an improvement in their condition. Indeed, Yiddish
schools received some government subsidization, aithough this
ultimately ended. However, municipal subsidies were
forthcoming, especially in localities where Jews and Socialists
constituted a majority, such as Vilna. Moreover, Bastomski, a
teacher and publisher of Yiddish textbooks and readers, played
an important personal role in reviving the newspaper. In this
he was assisted by his wife, Malka Hayimson, a teacher and
transiator who worked side by side with him in their publishing
ventures. Significantly, Janusz Korczak began publishing a
juvenile supplement in Polish at this time, which may have
prompted the Central Yiddish School Organization to fill a
vacuum that existed for the young Yiddish readership.

Geared to an audience aged approximately 9-12,

Qesher No, 27, May 2000

Greeninkeh in its early years was made up of some one third
translated or adapted texts, primarily from Russian sources,
reflecting the important cultural influence of Russia on Vilna
then. Most of the content was literary, with a small proportion
of informative article and games and riddles. No reference at
all is made in the content to current events, for example, the
war, in whose wake a large influx of Jewish refugee children
arrived in Vilna and were placed in institutional residences set
up for them. The texts seem to have been selected with the
aim of distancing the young readers from the difficult events
surrounding them. Themes are most often imaginary, with
happy endings, or if realistic, such as stories of conterporary
Jewish family life and holidays, they project an atmosphere of
serenity. Eretz Yisrael as a topic is conspicuously absent.

Later, in the 1920s, the newspaper reached out more directly
to its audience, publishing fetters and compositions by readers,
including readers abroad, a refltection of the spread of Yiddish
socialist schools in North and South America during the 1920s
and *30s. Riddles, games and other letsure-time pursuits gained
more prominence, along with Yiddish byrics of songs printed
with music notes. The number of articles on general knowledge
and popular science also increased.

Undoubtedly, the publication of a juvenile Yiddish
newspaper in Vilna during the World War [ period was an
important milestone and served as a basis for the development
of a multi-faceted Yiddish juvenile press during the interwar
period.

CHANGES IN THE ISRAELI JUVENILE PRESS, 1950s-1990s /

Irit Cohen and Dvora Feingoz

Although the first Hebrew-language children’s newspaper in
the Jewish yishuv in Eretz Yisrael appeared as early as 1893
{Olam Katon [“Small World”], edited by Eliezer Ben-Yehuda,
Yehuda Grazovsky and David Yudelevitch), it was not long-
lived and its successors were to emanate mainly from Eastern
Europe. With the expansion of the yishuv in the 1920s, the
genre shifted to Eretz Yisrael, represented primarily by
Ha’aretz — Shava'on Liyeladim (“Ha’aretz Children’s
Weekly™, Latalmid (“For the Pupil™), Alumot (“Sheaves™),
Ben Arizi (“Native Son”), Olam Hayeladim (“Children’s
World™) and Hatsir (“The Messenger’™).

The early 1930s saw the founding of loneinu (“Our

Newspaper™), which ran for several years. The leader in the
field, however, was Davar Liveladim (“Davar for Children™),
begun in 1931, which would appear for aver 50 years and would
inspire a series of juvenile papers similarty published by daily
parent newspapers, both political and independent. These
included Mishmar Liveladim, Haboker Liveladim, Hatsofeh
Liveladim and Ha aretz Shelanu. The authors focus on a
comparison between Davar Liveladim, the archetype of the
first generation, and a paper that appeared much later, in 1985
— Kulanu (“All of Us”), which is still ongoing. Three years
were singled out for analysis: 1955, 1985 and 1997,

Davar Liyeladim, begun (1931) initially as a monthly

19e




Qesher No. 27, May 2000

supplement of the Histadrut-sponsored daily, Davar, was 10
exert a distinctive influence on the tastes and outlook of an
entire generation of young readess, instilling in them both the
motivation to express themselves in writing and an awareness
of literary and journalistic standards. It soon became a weekly
supplement and in 1936 a separate magazine. Edited by
Yitzhak Yatstv, it was the brainchild of Davar’s Bracha Habas,
the first woman journalist and editor in Eretz Yisrael. Artist
Nahum Gutman was co-opted as illustrator. Poet and educator
Aaron Ze'ev and other writers joined the staff. The content
consisted of literary work; current events; education in values,
including knowledge about sites and landmarks of the country,
hiking and nature; popular science; school activities;
recommended cultuzal events; riddles, puzzles and games; and
readers’ letters. The lingnistic level was high. Contributors
included Hayim Nahman Bialik, Lea Goldberg (as editor as
well as writer), Zalman Shneour, Jacob Fichmann and Miriam
Yalan-Stekelis.

Children looked forward to receiving their issue each
Tuesday, eagerly scanning the names of winners of niddles,
reading the new installment of the serialized story, and checking
whether a letter or picture sent in was published. Few changes
in conception were made during the first 20 or 25 years: the
magazine remained educational and instructive. During the
1960s and “70s, however, a new approach gained popularity:
the magazine was (o be not only for its readers but by them. A
sizable proportion of the content was devoted to contributions
by the readers. The target age group was 8-12.

Financial difficultics led to a merger in 1985 between Davar
Liveladim, Mishmar Liyeladim and Ha’aretz Shelanu to form
a new magazine — Kulanu (“All of Us”), whose emphasis was
heavily on what children themselves considered interesting.
Educational messages were implanted only subliminally, if at
all, The use of slang became pervasive. Criticism was voiced
of this non-educational and non-value-oriented approach and

20e

the magazine’s low intellectual level. The publishers
maintained that marketability dictated the content and style.

The authors, surveying 60 issues of the two papers under
discussion (30 issues of Davar Liveladim in 1955, 15 issues
of Kulanu in 1983, and another 15 issues of Kulanu in 1997),
found that the 1955 issues contained approximately half the
nember of pages as the fater ones but the pages were cramuned
with content, no space was wasted, and advertising was
practically nonexistent. Kulanu, by contrast, was filled with
advertisements, the text was set in larger type and headfines
were prominent and spread out. Additionally, Kulanu’s better-
guality paper, use of color and stylish graphics reflected
technological advances, the rise in level of expectations of a
more affluent public, and competition for the CONsumer’s
Jeisure time activities. Notably, while Davar Liveladim used
alarge proportion of voweled text, Kulanu had no voweling, a
difference that has two possible explanations: the older
magazine was more pedagogic in approach, and it was
published during a period of large-scale immigration when
Hebrew was not yet read easily by all children.

Significantty, the content of the covers of both Davar
Liveladim in 1955 and Kulanu in 1985 were devoted to local
landscapes, animals, nature and holidays, in comparison with
approximately three-quarters of the covers of Kulanuin 1997,
which featured local entertainment stars. This shift, in the
authors’ view, reflected the change in societal norms from
pationalistic to individualistic, a metamorphosis illustrated
equally explicitly in the shift of the entire content of the
magazines from instructive, value-oriented and socially
conscious to entertaining and individualistic

By 1997, Kulanu was infused with Englisb-language
phrases, slang and conient that centered on pop cultyre, comics,
TV-related features and questionnaires on personal interests
and preferences.



Qesher No. 27, May 2000

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Prof. Michael Keren: Head of the Institute for the Study of Jewish
Press and Communications, Tel Aviv Universicy,

Justice Elisheva Barak: National Labor Court, Jerusalem,

Dr. Moshe Zuckerman: Head of the Institute for German History,
Tel Aviv University,

Dr. Hagar Hillel: Curriculum development, Jews in the Istamic
lands, Open Usniversity, Tel Aviv.

Dr. Han Asya: Head, Communications Trend, Emek Yizrael
College.

Prof. Tamar Leibes: Department of Communication and Journalisny,
Hebrew University of Jerusalem.

Dr. Miri Talmon: Researcher, communications and popular culiure,
Open University, Tel Aviv; lecturer, Department of Fifm and TV,

Tel Aviv University,

Ohad Bavid: Graduate, Departments of Political Science and

Psychology; masters candidate, Schoot of Education, Tel Aviv
University.

Oren Sofer: Research student, Department of Political Science,
Hebrew University of Jerusalem; law student, Tel Aviv University.

Yariv Tsfati: Research student, School of Communications,
University of Pennsylvania.

Chagit Mes-Tsfaty: Masters candidate, Department of Political
Science, Tel Aviv University.

Yarden Vatikai M.A., Political Science, Tel Aviv University;
spokesman and media consultant.

Adina Bar-El: Research student, the Hebrew and Yiddish juvenile
press in Poland between the world wars, Hebrew University of
Jerusalem; lecturer, Ahwva Academy College; author, juvenile books.

Dvora Feingoz: Graduate, special education, Beit Ber Coliege.

Jrit Coken: Graduate, computer education, Beit Berl College

21e




